الأحد، 28 أكتوبر 2012

SAMSUNG E2120 كيفية فلاش هاتف





الجهاز العنيد جداً E2120

تم تجربه كل الحلول المتاحه: فلاشه عربى حديثه - فلاشه انجليزى - عمل ايريس نور ثم التفليش - فلاش ال tfs - فلاش sff على ust - تفليش على Z3x بفرجنات مختلفه - تحويله إلى E2120b - سحب فلاشات من اجهزه شغاله وارجاعها للجهاز التالف - اى شىء قد طرح تم تجربته................

ولكن
هناك 3 مراحل لهذا الهاتف بعد التصليح بالحلول السابقه:
الاول يشتغل ومفيش فيه مشكله ,الثانيه يشتغل وبعد فتره قصيره يرجع بنفس العيب ,الثالثه ما ينفع معه اى حل وربما يقف فى تحميل الفلاشه ويبقى كما هو.

بعد تجارب عديده/ المشاكل دى نتيجه عيوب فى تصنيع هذا الجهاز وليس عيوب فلاشات او بوكسات او اى شىء ولكنه فقط مثل الاجهزه الصينيه.


الحل النهائى بعد شهر من التجارب:
الاول التفليش بالفلاشه الفول المرفقه بواسطتى ودى هتعالج تقريباً 70% من عيوب الجهاز.(رجع السيريال الاصلى للجهاز على اى بوكس بعد التفليش)
http://www.multiupload.com/540RPV8NI8

الثانى اذا لم ينفع نفلش كمان ملف Tfs اى فرجن مش هتفرق على اى بوكس (كل البوكسات واحد فى الفلاش).

الثالث ده مهم للاجهزه اللى بترجع بعد فتره والاجهزه اللى بتقف اثناء عمليه الفلاش,
هنفك الجهاز مسمارين فقط اعلى الجهاز والباقى كليبسات هنظف الــ بروسيسور وايسى الفلاش بأى ماده منظفه كويس جداً ونشف الجهاز بالهيتر (تنشيف خفيف علشان الحمايه) نقفل الجهاز ونرجع للخطوه 1 ثم خطوه 2 .
وبكده بأذن الله كل عيوب الجهاز قد تم حلها ومفيش اى جهاز رجع حتى الآن بفضل الله

ملحوظه : التجارب دى تمت على اكثر من 30 جهاز ومفيش مشكله حتى اللحظه فيهم لو حد نجح معاه حل من الحلول القديمه ده مش مقياس على كل الاجهزه لانى قلت ان ده عيوب تصنيع والحلول المذكوره بواسطتى نهائيه وفعاله على 99% من الاجهزه.

بالتوفيق للجميع

مواضيع ذات صلة

SAMSUNG E2120 كيفية فلاش هاتف
4/ 5
بواسطة

إشترك بنشرتنا البريدية

إشترك معنا عبر بريدك الإلكتروني للحصول على اخر اخبارنا و مواضيعنا.